Resebild sommaren 2009

Kollade dom verkligen den engelsk-tyska ordentligt?

Kollade dom verkligen den engelsk-tyska ordentligt?

Vi for till Liverpool.

Liverpool har förändrats på 30 år, men vem har inte det? Vi försökte leta rätt på de kvarter där jag som 22-åring arbetade som volontär, men det lyckades inte riktigt. Jag ser det som ett tecken på att man ska låta sina minnen vara i fred eller möjligen på att jag är urusel på att planera mina semestrar genom att t. ex. ta reda på exakta adressuppgifter eller läsa på om intressanta platser att besöka.

Mest förvånad var jag över vårt besök i Everton, där Liverpools hemmaarena lite överraskande ligger, vilket givetvis är känt bland fotbollssupporters. Där jag 1978 åt julmiddag hemma hos min engelska pojkväns mamma, var nu endast övergivna och förbommade nedslitna radhuslängor, vilka antagligen ska knackas ned och ersättas. Frid över deras minne! Fattigdomen är fortfarande påtaglig i stora delar av staden, trots att hamnområdet genomgått en otrolig upprustning och numera härbärgerar såväl en filial av Tate Gallery och Beatles-museet.

På Anfield Rd mitt i stadsdelen Everton ligger alltså den gigantiska arenan Anfield med ståplatsläkaren the Kop, döpt efter den sydafrikanska kulle, där många Liverpudlians stupade i boerkriget. Jag har sjungit ”You´ll never walk alone” där flera gånger, dock inte denna.

Granne med arenan öppnar puben the Albert armarna för fotbollsvänner från hela världen. Lite fel i översättningen verkar det dock ha blivit. ”Fussball-ventilatoren der Welt” välkomnas. Fanns det verkligen inga översättningsalternativ för ”Fans” i den tyska ordboken?

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

