Leve sensommarens drömmar!

Så klokt!

Så klokt!

Semestern är en underlig tid, då tankar, begrepp och invanda rutiner liksom vänds upp och ner och skakas om. Plötsligt börjar man baka hallongrottor, läsa böcker på engelska eller fundera på vilken hobby man skulle kunna ta upp (man aldrig haft någon hobby tidigare för man har aldrig varit särskilt intresserad av hobbiesar!).

Jag tror att semestern är den tid då vi närmar oss den bild av oss själva så som vi skulle vilja vara. Om vi bara hade tid, råd, möjlighet (stryk det som ej önskas) på ett annat sätt än vi har under resten av året då vi bara fnurrar runt och är splittrade.
Därför kan man säga att semesterbilden av oss är falsk. På hösten, vintern och våren är vi mer vårt äkta jag, lika präglade av stress, ouppmärksamhet och dåliga ovanor som vi alltid varit. Varje sommar påbörjar vi Operation Drömbygge igen och varje höst försvinner våra goda föresatser i ett töcken lika tjockt som dimman en tidig älgjaktsmorgon.
Men tänk om det också är så att varje sommar leder våra drömbilder oss ett enda litet steg närmare vårt bättre jag. En ny tanke tänks, en ny god vana etableras eller en ny hobby visar sig vara både möjlig och fängslande. Så att vi år från år blir en liten, liten smula bätte.
Än lyser augustisolen och än kan vi leva i årets drömmar. Än är det många veckor kvar innan rutinerna lagt sina kvävande filtar över oss. I skyltfönstret till affären Nordsmak i Luleå hittade jag idag ovanstående budskap. Jag hävdar också min rätt att bygga ett slags drömsamhälle även om det är raserat redan i slutet av september. Leve sensommaren och våra eviga drömmar!
Explore posts in the same categories: Livet

2 kommentarer på “Leve sensommarens drömmar!”

  1. Bloggblad Says:

    Välkommen hem igen!
    Fast… för min del har jag mer fritid när jag jobbar. Då tillåter jag mig slappa när jag kommer hem. På semestern är jag själv min värste slavdrivare och hittar på tusen nyttiga saker. Inte bra.

  2. Marianne Says:

    Jag jobbar mycket när jag jobbar. Och när jag är ledig är jag jätteledig.


Kommentera

