Bättre säga vad man gör än hur man mår

Vattenfalls tysklandsvd Tuomo Hatakka höll igår presskonferens och meddelade att han inte har för avsikt att stänga sitt krånglande kärnkraftverk Krummel (hittar inga tyska y !) för gott trots att anläggningen för andra gången på två år kopplats ner p.g.a. en kortslutning. ”Den krånglande transformatorn har ingenting med reaktorsäkerheten att göra” påpekade Hatakka gång på gång enligt DN-artikeln.

DN antyder också att Hatakka medietränats, vilket säkert är motiverat med tanke på Vattenfalls krisartade läge i den tyska opinionen. Enligt DN ska han upprepade gånger ha sagt: ”Krummel har drabbat mig, men jag är inte paralyserad”, ett ganska hyfsat krisbudskap. 

Ett ännu bättre budskap tycker jag dock att han enligt artikeln gav till DN:s reporter på tu man hand efter presskonferensen: ”Vi jobbar som fan”.  Ja, det är nog det enda som hjälper.

Det borde jag också göra. Jag hör surret från en skrivdragare utifrån den halvfärdiga altanen. Att jag nu stavade fel till ”skruvdragare” var bara ett förbiseende, men säkert ett freudianskt sådant.  Lusten att skriva och tröskeln för att sätta igång med skrivandet är ungefär likvärdiga i storlek, med lite övervikt för den senare.

Explore posts in the same categories: Kommunikation, Kriser

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment på “Bättre säga vad man gör än hur man mår”

  1. Bloggblad Says:

    Jag associerar till Tage D:s monolog om det osannolika som hände i Harrisburg… 🙂


Kommentera

