Optimism och gränslöst vattnande

Stort och smått, högt och lågt. Jag skriver det som kommer upp i mitt huvud. Nu såhär i försemestertider börjar huvudet slappna av lite, inte tänka så stora tankar och framför allt inte tänka framåt. Plötsligt är nuet ett tidsperspektiv att ta i beaktande. Detta Nu som vi jagar genom meditation, yoga och Ola Schenströmkurser.

Nu håller vi tummarna för pionerna!

Nu håller vi tummarna för pionerna!

Nuet finns i min trädgård.  Fem gånger om dagen går jag och tittar hur mycket gladiolusarna har stuckit upp sina vassa knivblad genom myllan och lika många gånger (minst!)  inspekterar jag rotskotten på praktnävorna; små, brungröna och skrynkliga som nyfödda bebishänder.

Idag har den njurformade rabatten fått ett prakttillskott: två pionsamlingar, som vi tvunget måste flytta undan en hotande altanutbyggnad. 

Alla med minsta trädgårdsintresse (t. ex jag – med betoning på minsta!) vet att man inte ska flytta pioner. De har rykte om sig att vara ruggigt svårflyttade. Det tror jag inte på.

Man tar en god vän, som är duktig på trädgårdar. Man tar vidare en säck barkmull och tre säckar plantjord. Man tar en spade och gräver planteringsgropar. Därefter gräver man upp pionerna i tillämpliga delar (välvattnade!). J0rden ska också vara väl vattnad. Därefter planterar man pionerna i därför avsedda gropar och kollar NOGA att de inte hamnar djupare än de stod på förra stället (då blommar de inte om!). Man fyller på med jord och vattnar. Man håller tummarna och vattnar som f-n de närmaste veckorna.

Hur ska man kunna få en intresserad läsekrets om man ena dagen bloggar om pandemier och nästa dag om pioner? Vore säkert bättre med en tydlig profil. Tur att jag har kommit på att det finns kategorier för inläggen. Detta hamnar under Trädgård ( borde kanske ha en kategori som heter Aningslös optimism?).

Explore posts in the same categories: Trädgården

One Comment på “Optimism och gränslöst vattnande”

  1. Bloggblad Says:

    Det var bra det, att det som sägs i Söderköping hörs ända upp i nordligaste Sverige! Det tycker vi om här nere!

    Jag får nog skaffa ett sånt där barnlås på datorn för jag hamnar här ideligen – jag har så himla många andra saker som pockar på.

    Vår enda pionbuske flyttades bryskt hit – utan krusiduller – för 20 år sen, och den har blommat varje år efter det.

    Vi hörs – jag har läst och begrundat mail och känner igen somt… Nu står jag inte ut i stillastående bastuvärme under taket längre. Måste ner till AC-n som bara räcker till i undervåningen.


Kommentera

