Resa i Tornedalen, del 3

Får vara med i Övertorneå

Får vara med i Övertorneå

I Övertorneå kyrka, en av Sveriges mest välbevarade träkyrkor från 1600-talet enligt turistbroschyren, söker jag svalka undan junihettan. Kyrkans orgel är den äldsta i bruk i Sverige, men jag får aldrig höra den tona.

Jag imponeras av de välbevarade målningarna på körläktare och väggar. En är benämnd ”kopparormen”, men när jag fråga den unga guiden om vad den rubriken står för, har hon ingen aning.

”Jag borde nog läsa Bibeln”, konstaterar hon. Ja, det borde du, eller i alla fall intervjua en präst om du nu har haft haft turen att få ett sommarjobb som guide i kyrkan.

Sen förvånas jag över att Judas finns i med i den tolvporträttiga raden av apostlar på en annan läktare, visserligen med en snara om halsen men ändå… Är inte det ovanligt att alla Jesu lärjungar avbildas? Jag trodde Judas liksom hade försatt sin chans att få vara med i gänget. Det känns skönt att man får vara lite som man vill i Övertorneå och ändå vara med. Om än med snara.

Här slutar min reseberättelse från Tornedalen.

Explore posts in the same categories: Resor jag gör

Kommentera

