Resa i Tornedalen, del 2

Fältprosten hyllar - något sent - sin familj

Fältprosten hyllar - något sent - sin familj

Jag tror inte att Överkalix räknas till Tornedalen, men vart räknas Överkalix? Norrbottens näst minsta kommun, ständigt tryckt mot marken av stigande arbetslöshetssiffror och en skenande demografi. Inte heller med Pajalas hägrande gruvbrytning i sikte. Det är lätt att bli lite nere i Överkalix.

Men här finns ljuspunkter. Seth Engströms ekipering lockar kunder från vida omkring. ”Många från Pajala (11 mil bort) åker till Luleå och handlar kläder, men dom som inte vill se likadana ut åker till Steh Engströms i Överkalix”, får jag höra under mitt besök i Tornedalen.  Jag köper en hippieinspirerad blus för att fira sommaren och Överkalix.

På kyrkogården finns en intressant gravvård i rostigt järn från 1826. Som en stor pizza-spade står den nerstucken i marken, säkert 1½ meter hög. Texten lyder:

”Åt en oförgätlig maka och VII barn
restes denna grafvård av dess mann och far
Fältprosten JG Borin.”

Man kan undra vad fältprosten Borin gjorde medan hustru och sju barn låg och dog i Överkalix. Kriget mot Ryssland var slut och Borin borde väl ha kommit hem för att ta hand om de sina, dess man och far.

Men mest tankar väcker den skylt som sånär får mig att bli överkörd på huvudgatan – Överkalix blommor och begravningsbyrå. Visst umgås man med tankar att diversifiera företagandet, komplettera konsultandet med lite måleriarbeten eller att köpa en flotte som kan köra sportfiskare på Luleälven. Bara för att få göra något annat än det man alltid sysslat med. Men blommor och begravningar – så genialt. Bägge affärsinriktningarna behövs lokalt på orten och lite breddning av verksamheten har aldrig varit fel. Jag måste åka hem och tänka hur min egen utvidgning av affärerna skulle se ut: Jord&Handling (kan för lite om trädgårdar) , Bord&Handling (lockande – finsnickeri tillhör de drömmar jag fortfarande när eller varför inte matservering? ) , Mord&Handling (här börjar vi kanske spåra ur lite…)?

Fylld av tankar styr jag kosan mot Pajala och midnattssolen.

Explore posts in the same categories: Resor jag gör

2 kommentarer på “Resa i Tornedalen, del 2”

  1. stickan Says:

    Jahrru, skog och vandring, varför är det olika font storlekar?

  2. sparrismb Says:

    Vet inte – varför försvinner kommentarerna en efter en?


Kommentera

