Resa i Tornedalen del 1

Populärmusik på riktigt i Pajala

Populärmusik på riktigt i Pajala

I veckan som gick turnerade jag i Tornedalen, ett av mina favoritställen på jorden, fast mer på vintern än på sommaren. Nu var det 29 grader varmt i Överkalix, åska i Pajala och olidligt hett även i Övertorneå. I Pajala fick jag en guidad tur av Lena Mäkikaltio – tack Lena! Sov gott trots midnattssolen.

På kyrkogården i Övertorneå vandrade jag runt bland gravstenarna och greps av panik när det slog mig att om jag dör imorgon, så vet inte min familj var jag ska gravsättas. Jag vet inte själv var jag ska gravsättas, för jag har inget ”hem” längre. Boden? Piteå? Stockholm? Sonen löste dock detta vid telefonkontakt: han tänker strö min aska i Pitholmsskogen på någon av de stigar där jag vandrat oräkneliga mil med Ester och som jag också försökt benämna med sifferkoder, vilket aldrig blivit riktigt begripligt för resten av familjen. Så det kan bli både 3a och 5 c där jag viskar i vinden.

Nu är det äntligen sommar och olidligt varmt och  jag har premiärbadat i Aldersjön.  Två veckors arbete med Ord&Handlingoch därefter fyra veckors semester. Livet är så gott som man kan begära och pilfinkarna gör gropar i rabatten.

Explore posts in the same categories: Resor jag gör

2 kommentarer på “Resa i Tornedalen del 1”

  1. Bloggblad Says:

    Det låter exotiskt med de där orterna som jag bara läst om. Stickskola låter iofs lite mer bekant.

    Min familj vet exakt – vi har ärvt tre gravplatser som är upplåtna för ”evig tid”…:) Den ena finns det urgamla släktingar i, som vi aldrig sett, och de var ogifta damer så det kostades inte på någon sten. Den ska maken och jag vila i, i evig tid. Jag går förbi där ibland och funderar. Stora familjegraven är jag inte intresserad av. Vill inte ingå i den eviga friden ihop med svärfar…

  2. Marianne Says:

    Fantastiskt – ”ärvt tre gravplatser”- det låter som en annan tid än den jag lever i.


Kommentera

