Stoicismen tillämpad på norrbottnisk midsommar

Stoiker på Åhléns i Luleå

Stoiker på Åhléns i Luleå

För att stå ut med årets sommar kan man påminna sig greken Epiktetos som jag tror lät driva in kilar i sitt ben för att härda sig och stå ut med lidande.  Det måste finnas ett överordnat syfte med att frysa såhär mycket. Förra året satt jag under äppelträdens blom halva juni och drack öl i kvällssolens sken. I år har jag inte sett ett blomblad falla, annat än genom vardagsrumsfönstret.

Epiktetos var stoiker. Jag kollar stoicismen på Wikipedia. Det står inget om kilar och lidande, men att människan måste lära sig att motstå de impulser som ges av drifterna i form av kärlek, lust, hat, fruktan, smärta och så vidare. Det objektivt goda ansåg man ligga i sinnestillståndet, i vishet och återhållsamhet.

Det krävs onekligen ett visst sinnestillstånd för att leva i återhållsamhet med sommarvärme. Kan tränas upp genom många års erfarenhet av att få mindre än man behöver i fråga om ljus, värme, sol.  Se Norrbotten.

Börja nu inte tjata om grannens gräsmatta. Jag vet nog vilken färg den har.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

