Fel överrock skaver lätt

Har definitivt fel överrock på sig

Har definitivt fel överrock på sig

Ibland tror jag att jag dum i huvudet. Detta hände senast i morse, då jag hade ett möte på jobbet med två människor från en annan värld än den jag kommer ifrån. De beskrev ett projekt de var i färd med att sjösätta och jag skulle lyssna och lägga in en klok kommentar eller fråga emellanåt.

MEN: jag förstod inte vad de sa! Det berodde inte på att de talade ett annat språk därför att de faktiskt kom från en annan värld än Jorden, utan att de kom från en annan organisation där sättet att använda beskriva saker är ett helt annat än jag är van vid. Så de berättade och berättade och i mitt huvud stod det stilla sånär som på den enda tanken som snurrade runt: vad vill dom göra egentligen och vad ska jag fråga om för att visa att jag hänger med?

Det var abstrakta formuleringar, diffusa beskrivningar av vad de ville nå fram till och hänvisningar till en annan erfarenhet än min (så gör man ju  ALLTID…jaha, gör man?). Och till slut hittade jag väl en konkret fråga som jag vågade kasta in och fick ett någotsånär konkret svar. Så att vi kunde skiljas i upplevelsen av att ha uträttat något gemensamt.

Därefter: möte nr 2. Pang på rödbetan. Alla förstår varandra och det man inte förstår kollar man av direkt.  Jag kastar mig in med förslag och förklaringar, lyssnar och ifrågasätter, tar till mig en del och debatterar annat. Vi skiljs åt med en gemensam målbild och fem fullskrivna projektblad.

Ibland är man helt enkelt så fel. Fel sammanhang, fel referens, fel kulturkod. Det skaver i hela kroppen och det enda man kan tänka på är vilken fråga man ska försöka ställa härnäst för att inte verka helkorkad.  Överrocken är fel. Alla andra har oljerockar när jag sitter där i min gamla poplinkappa.

Jag förstår att någonstans i denna oklara dimma finns mitt eget ansvar. Att ifrågasätta det jag inte begriper, att avtäcka censuren och att påpeka att kejsaren är naken. Jaglovar att träna på det. Men just när jag sitter där kommer jag helt enkelt inte på att det finns en sån utväg. Jag är övertygad om att jag är fel person på fel ställe just då. Att jag liksom har tagit på mig en oljerock som inte är min.

Ja, jag vet att resultaten i grupp blir bättre  om man är olika och har olika lösningar. Men om det enda man känner är att överrocken skaver, så bidrar man inte med så mycket konstruktivt.

Jag kommer att ägna mig åt att prova överrockar väldigt noggrant i framtiden.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

One Comment på “Fel överrock skaver lätt”

  1. Maken Says:

    Du verkar ha gått på skrivarkurs, det har lyft några snäpp


Kommentera

