Jag tror, jag tror på sommaren

Det ligger tegel i fågelbadet

Det ligger tegel i fågelbadet

Här i helgen blev det uppenbarligen något fel i den meteorologiska planläggningen när Norrbotten drabbades av tokhetta och stormvindar. Vi tog tillfället i akt och anlade en ny trädgård. Inte så särskilt ny, för omgivningen är ju uppvuxenoch fin och de nya rabatterna ser ut ungefär som dem vi hade i Piteå, men ny ändå för Bodsvedjan.

Lördag morgon när det var 20 grader varmt och absolut vindstilla grävde jag ett potatisland och senare på eftermiddagen grävde maken och jag en en ny rabatt. Den är njurformad.  Heder åt Peter Nyström som kunde gräva bort torv i en sådan form!

Hägmispel, smultron, nävor och blåtåtel är nu nergrävda. Och luktärter, men det är fusk för de är uppdrivna på Bryggmans i Piteå (förlåt Bernte!) och dör med sommaren.

Det gick åt många säckar barkmull och planteringsjord. Snart ska vi flytta om pioner och komplettera med stjärnflocka. Sen ska jag inte röra mig på hela sommaren utan bara sitta under hagtornet och titta på perennerna som skrimrar i kvällssolen. Och njuta av fjärilar och småfåglar.

Fjärilarna kom direkt efter att nävorna kommit på plats. Nu väntar jag på att pilfinkar och grönfinkar begriper att det är praktiskt att sitta i häggmispeln och flaxa ner och bada fötterna. Svärdottern tyckte det var lustigt att jag stoppat tegel i fågelbadet, men det är för att undvika skadestånd från Fågelvännernas Klubb, eftersom fågelbadet är glaserat och fåglarna löper risk att halka ihjäl sig och drunkna.

Sen blev det kallt igen. Tur vi hann gräva klart. Potatis den 1 juni, så tidiga brukar vi aldrig vara med sättningen. Jag tror på sommaren.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

