Svårast i staben

Lättast är det praktiska jobbet

Lättast är det praktiska jobbet

Har tillbringat dagen i hällande regn i Arvidsjaur på en övning i katastrofmedicin för studenter på IKK (Internationella konflikt- och ?-) programmet i Umeå. Allt otroligt välorganiserat på K 4 av Socialstyrelsens akutmedicinska katastrofcentrum.

Lättast är att hugga i och göra något praktiskt ute på skadeplats och i sjukvårdstälten. Svårast av allt var som vanligt att leda och att arbeta i stab. 

Hur ska man kunna skaffa sig en överblick och göra rätt saker i rätt tid? Hur ska man kunna ställa om till ett helt nytt sätt att jobba när allting är uppoch nervänt? Vad är viktigt och vad kan vänta? Vem bestämmer?

Jag håller fast vid min inställning att det behövs en kurs i ”stabsarbete for dummies” och den borde vara obligatorisk för alla kommunledningar, ja för alla ledningar förresten.

Jag vill också uttrycka min tacksamhet till maken som påminde mig om gummistövlarna innan jag for iväg imorse.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

