Omskakande om Vojakkala

Ur DN 090518

Ur DN 090518

Det är länge sedan någon artikel har skakat om mig så mycket som Maciej Zarembas ”En annan bild av Vojakkala” i gårdagens DN, där han ger just en annan bild av yxöverfallet och dess förhistoria än den vi tagit del av i länsmedia.

Jag är inte opartisk. Jag har jobbat med finska zigenare och jag har hunnit bekräfta en hel del av mina och de flesta andras fördomar. Så bilden av en galen familj som skriker och skränar och slutligen dunkar yxan i pannan på grannen passade naturligtvis in i en redan färdig ram i min begreppsvärld.

Och därför var det en skakande upplevelse att läsa om grannen som hade besöksförbud, men som kom beväpnad med pistol och ammunition, som spelat på zigenarnas starka känsla fär rent och orent och som (antagligen) skändat mammans grav i Finland. Om den systematiska bojkotten av familjen i byn och utfrysningen av dem som inte vill ställa upp på en bojkott. Om den tidigare utsatte grannen, präst till yrket, som vi sett blåslagen i en sjukhussäng, och som filmats när han ropat okvädinsord mot den nu dömde sonen. Osv.

Jag skäms. Inte för att jag vet mer nu än tidigare vad som är sant i denna historia, men för att jag så självklart tagit den första historien för given utan att ens fundera på om det fanns andra sätt att berätta den.  Historien om de tokiga zigenarna som satte skräck i en hel by och som dömdes som grupp.

Och jag undrar varför Zarmebas artikel inte lett till minsta uppföljning i länspressen idag.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

3 kommentarer på “Omskakande om Vojakkala”

  1. Anna Says:

    Det var ett inslag på P4 igår tisdag. Hörde det i bilen tille eller från Haparanda igår. De intervjuade journalisten och läste upp ett intressant inlägg från P4:s webb.

  2. natasja1 Says:

    Hej! Mitt namn är Natasja och jag är finsk rom.Alltid finns det ju två sidor av historier, kommer alltid att finnas. Men jag personligen, och jag kan med all säkerhet att många, många, de flesta andra finska romer håller med mig när jag säger, att familjen Grönfors borde inte ens få kalla sig för finska romer.De brott dom har begått, deras sätt att leva, att behandla andra människor har väckt stor anstöt hos de flesta romer.det sorgliga i denna historien att återigen hamnar alla romer i skottsgluggen.Kommentarer som;men det är ju precis just såna dom är; svin, djur etc… Det är så synd att jargongen är den samma gamla. Alla får lida för vad en annan några andra gör.tack för att du ville se från båda sidor. 🙂 Men i det här fallet finns det inget eller ingen att försvara. Varken ”grannen” el fam. Grönfors.Olycklig historia, med ett alldeles för olyckligt slut… Kom ihåg;hat föder hat och alla vet vi väl följderna av det. Sköt om er!

    • sparrismb Says:

      Hej Natasja!
      Jag har inget behov av att försvara någon, varken grannen eller familjen Grönfors. Jag romantiserar inte kring finska romer. Jag har jobbat med dem och sett deras individuella för- och nackdelar, men även drag som är kopplade till romerna som grupp.
      Eftersom som man varit förtryckt av storsamhället i alla tider, så tycker många att man alltid har en rätt att slå tillbaka mot storsamhället och den uppfattningen delar inte jag.
      Däremot tycker jag att vi bör få tillgång till fler sidor av sanningen i medierna.
      Hälsningar
      Marianne
      http://www.ordochhandling.se


Kommentera

