Bra förebilder är inte offer

Om jag inte just genomgick en styrelseutbildning skulle jag inte vara så säker på att Vanja Lundby Wedin gjort fel i sitt styrelseuppdrag, oavsett hur hur säker hon själv är på att hon har blivit grundlurad. Det är styrelsens uppgift att reglera vd-avtal, det är styrelsens uppgift att se till att det finns system för att ekonomin i företaget sköts på ett tillfredsställande sätt.

Kanske finns det dolda dokument, kanske inte. VLW har tillsammans med de andra ledamöterna skrivit under årsredovisningen och alltså godkänt den ekonomiska berättelsen.

Gudrun Schymna intervjuades i morse i P1 om hur det är när mediedrevet går och hon avslutade med att säga att kraven på kvinnor som gör fel är hårdare än kraven på män. Jag tror hon har rätt. Vi har sett många kvinnor falla snabbt, om än bara för en obetald tv-licens eller en toblerone.

Men jag menar också att kvinnor har lättare att falla in i offerrollen när vi blir angripna.  ”Det var inte jag, jag visste inget, jag blev grundlurad” . Det kommer ut dagliga kommunikéer om fel allt har blivit.

Det hade varit skönt att läsa VLWs argument om varför beslutet var rätt att fatta när det fattades och att styrelser fattar kollektiva beslut. Jag saknar Leila Freivalds som fräste ”Skäms!” åt journalisterna som belägrade hennes trappuppgång och jag saknar kvinnliga förebilder över huvud taget.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

