Rött-blått blink betyder otur

Notera datumet.

Notera datumet.

Jag erkänner: jag torskade för fortkörning igår, fredagen den 13. På rakan i Gammelstad – 2 400 pix rätt in i statsförvaltningen!

Händelseförloppet var ett klassiskt exempel på förnekandebeteende när kriser uppstår. När det äntligen blir tvåfiligt efter Sunderby sjukhus kör jag om den bronsfärgade Volvon, som legat och såsat länge, för jag har bråttom till yogan i Luleå. Efter en stund märker jag att jag har en bil bakom mig, som blinkar omväxlande rött-blått med en ljusskylt i framrutan (dvs i min backspegel). Konstigt utryckningsfordon, tänker jag, bäst att lämna plats. Jag kör in i högerfil utan att stanna. En vag tanke om att det kunde vara polisen far genom mitt huvud, men jag konstaterar nöjt att jag inte brutit mot några trafikregler, utan blinkat snyggt och kört om där det inte var farligt.

Att jag medvetet kört nästan 110 km/h i stället för påbjudna 90 bara för att hinna till yogaklassen, det finns inte i mitt förnekande huvud. Håller därefter nästan på att köra om en Saab som ligger i samma hastighet som jag, men besinnar mig eftersom vi närmar oss en 70-skylt vid järnvägsövergången i Notviken. Tur var väl det, skulle det visa sig när bilen i backspegeln återigen börjar blinka i Notviken. Aha, vill dom att jag ska stanna? Är det verkligen en polis? Nej, det kan inte vara möjligt? Oj hur fort körde jag? Egentligen?

Frågorna rullar upp sig som hårslingorna  på en miss Sverigekandidat när mitt förnekande viker och den unge, overallklädde konstapeln kliver fram och ber att få se mitt körkort. Jag får se på deras mätinstrument vilken snitthastighet jag hållit under de minuter de tagit rygg på mig.  Förnekar du brott eller erkänner du? Ja, vad fan skulle jag göra  – ställd mot den moderna digitala teknikuvecklingen och dess uppmätta bevis?  Det var bara skriva under och fortsätta till yogaklassen, 2 400 kr fattigare och likafullt försenad.

Jag är tacksam över att jag  denna otursdag inte gjorde ytterligare ett fartryck som skulle ha kostat mig körkortet. Och förundrad över hur stora skygglappar man kan ha när en krisartad situation tornar upp sig.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

