Vem kan man lita på?

Å nu skulle man väl skriva något om Gazakonflikten, men varför och hur? Hur skulle jag kunna tillägga en enda åsikt eller förslag till lösning som inte någon annan världsvan proffstyckare redan uttryckt?

Det känns som för varje tanke som dyker upp i mitt huvud om denna konflikt som i princip pågått hela min livstid, så finns det ett automatiskt, svartvitt argument som hävdar det motsatta. Israel bedriver ett utrotningskrig mot ett helt folk och dödar barn, men å andra sidan känns det inte som om Hamas vore ett parti som jag skulle rösta på i ett fritt val. 

Lite vägledning i mina ställningstaganden tyckte jag att jag fick jag när jag hörde norska läkare på tv fördöma kraften i och arten av Israels attacker. Det kändes som ett neutralt utlåtande av opartiska hjälpare. Jag drar öronen åt mig när jag i DN idag läser att en av dem är en revolutionär kommunist som uttalat sitt stöd för 11 september-attackerna i USA.  Vad säger Mikael Wiehe när man inte ens kan lita på en man i grön operationsrock?

Och mitt i min förvirring blir jag påmind om den oförståelse jag alltid känt inför det faktum att något så rättsvidrigt som själva kriget har egna lagar och att man kan bli ställd inför domstol för krigsförbrytelser.  Med all respekt för att Gazaborna behöver det andrum de kan få, men jag tycker det är cyniskt att sluta skjuta klockan tolv och sedan börja om igen klockan tre. Det måste vara den mest överlägsna maktdemonstration man kan tänka sig, helt förbehållen den som är stark nog sätta spelreglerna. Lika cyniskt är det väl att andra hävdar att Gazaborna fått det dom begärde, eftersom de valt väpnad kamp framför Fatah.  De som röstade på Fatah, träffas de inte under eldgivningen?

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

