Normalitetsglasögon ger sämre blick

När jag står vid kassan och just har packat upp mina varor på bandet ser jag honom. En ganska tufsig man i 35-årsåldern med ett barnsligt utseende. Han stirrar mig rakt i ögonen och går med bestämda steg rakt mot mig. Hjälp, vad är det här för ett miffo? Varför tittade jag inte bort? Varför åkte jag inte till en annan affär? Han bor säkert på något gruppboende och nu tänker han börja prata med mig.

Värre än så. Han ställer sig tätt bakom min högra axel och tar tag i varukorgen som jag just försöker ställa i därför avsedd trave. Han vrider den ur mina händer och säger med bestämd röst: Den här tar jag hand om!

En känsla av lättnad fyller mig. Alltså är han bara något slags weirdo som nöjer sig med vilja handla i just den korgen som just jag handlat i. Nåt slags tvångsbeteende, säkert. Han är nöjd nu. Han tänker inte fortsätta kräva min uppmärksamhet.

Medan jag betalar mina varor ser jag honom gå tillbaka till utgången där varukorgarna för nya kunder står uppstaplade. Han stoppar min korg högst upp i en av travarna och ropar med belåten röst till kassörskan: ”En till! Jag hjälper till! ”

Kassörskan muttrar med trött stämma; ”jaja” , antagligen less på att ha denne självutnämnde butiksordningsman omkring sig varenda dag.

Och jag skäms. Korgmannen har en viktig uppgift  – om än självpåtagen – som ska lösas på ett grannlaga sätt medan jag står halvblind bakom mina ängsliga normalitetsbrillor och tror att utanförskap smittar. Jag går ut i solen och ställer mig och tittar på vinterns första snö.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

