Helgvila för tankearbetare

Lördag morgon och huset är tyst. Efter en vecka av arbete i form av samtal, undervisning och resande njuter jag skamlöst av stillheten. Lyssnar inåt och låter mina egna tankar vandra planlöst mellan högt och lågt, livets ändlighet och dagens inköpslista.

Som så många andra som arbetar i språkets och tänkandets tjänst, präglas min vardag av att hålla fokus och tider, koncentrera mig på det väsentliga och sätta andras utveckling och lärande i centrum.  Att låta tankarna och det inre språkandet löpa fritt blir en välbehövlig vila.

Utanför mitt fönster stiger den bleka solen och skiner genom naket avlövade björkar. Vemodigt kanske, man framför allt kristallklart och överblickbart. En och annan skata flyger mellan träden, annars är det stilla.

Utsikt – utåt och inåt.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

